Trzeba było długich lat wypełnionych kosztownymi badaniami naukowymi, aby współczesna medycyna doceniła znaczenie żywienia w profilaktyce i leczeniu chorób występujących na skalę epidemiologiczną.
Zgodnie z raportami Światowej Organizacji Zdrowia do chorób z przekarmienia zalicza się choroby :
Przodujące ośrodki USA Nacional Center Instytute ,New York Akademy of Scintes,artykuły specjalistycznych czasopism np. “New England Journal of Medicine””Journal of the American Medical Asociation”, Stowarzyszenie Re-Vita pod opeką dr med. Ewy Dąbrowskiej donoszą, że witaminy, składniki mineralne i inne składniki znajdujące się w pożywieniu zapobiegają powstawaniu tych chorób, mogą też opóźniać procesy starzenia.
Przy zmianie odżywiania można by przedłużyć średnio życie o 10 lat.Większość lekarzy nie podzieliła jednak optymizmu naukowców.
Żywność uważa się za paliwo dla ciała, a tabletka stała się wygodnym specyfikiem na każdą chorobę. Leki są skuteczne jedynie w usuwaniu objawów choroby ,a nie przyczyn, wywołują szereg skutków ubocznych ,powodują nadwrażliwość. Specyfiki chemiczne są jednak wygodniejsze niż zdrowe odżywianie. Jedynym powszechnie uznawanym lekarstwem są pigułki, które lekarze przepisują pacjentom, a farmaceuci produkują w ogromnych ilościach, tworząc potężny przemysł farmaceutyczny. Wymienione choroby zostały nazwane jako przewlekłe, chorzy przyjmują leki, które łagodzą objawy. A lekarz jak sama nazwa wskazuje przewlekłe przepisuje te same specyfiki ,koło zamknięte, system, czy biznes?
Mechanizm powstawania chorób cywilizacyjnych „z żywienia” został częściowo poznany. Na podstawie piśmiennictwa wiadomo:
duże spożycie tłuszczu i cukru, białej mąki ,mięsa może doprowadzić do niewrażliwości naszych komórek na insulinę i do powstania zespołu X, czyli otyłości , choroby wieńcowej, nadciśnienia, cukrzycy i wysokiego poziomu cholesterolu spożywanie olejów przetwarzanych przemysłowo, tłuszczów zwierzęcych cukru i alkoholu może doprowadzić do blokady delta 6-dezaturazy i zahamowania produkcji prostaglandyn działających przeciwmiażdżycowo i przeciwzapalnie spożywanie pokarmów oczyszczonych i rafinowanych, czyli niezrównoważonych np. biała mąka ,cukier może spowodować zubożenie organizmu w szereg witamin B,E ,składników mineralnych: wapnia, chromu, wanadu następstwa to nadciśnienie, choroby kręgosłupa osteoporoza ,zaniki pamięci (witamina E ) cukrzyca, reumatyzm, kamienie nerkowe.
Światowa Organizacja Zdrowia zaleca spożywanie dziennie 40 dag owoców i warzyw tj. 3-5 porcji warzyw i 2-4 porcji owoców, 6-11 porcji produktów zbożowych i 30 g nasion strączkowych dziennie na 1 osobę.
Sprawą prawidłowego odżywiania nie zajmują się lekarze zajęci leczeniem chorób często wywołanych niedoborem witamin i minerałów. Na co dzień zajmują się tym reklamy w środkach masowego przekazu, karmiąc nas zwykłym śmieciem lub wręcz truciznami.
Nasz organizm potrzebuje dziennie 90 składników , których powinno dostarczać pożywienie tj. 60 minerałów , 16 witamin,12 podstawowych aminokwasów i 3 podstawowe tłuszcze. Dłuższy niedobór któregoś z tych składników powadzi do chorób.
Dlaczego nie dostarczamy ich z żywnością?
Jemy żywność oczyszczoną i rafinowaną: biała mąka, rafinowane oleje, utwardzone tłuszcze roślinne np. margaryna, biały ryż. Poprawiamy smak kosztem składników odżywczych Nawożenie mineralne i środki ochrony roślin blokują szereg składników w uprawianych roślinach Mięso zwierząt hodowlanych przesycone jest hormonami i antybiotykami Rośliny uprawne zawierają metale ciężkie -zanieczyszczenie środowiska Działki w miastach ,pola przy ruchliwych drogach Procesy oczyszczania powodują brak błonnika Jedzenie ulubionych pokarmów Uboga i nieurozmaicona dieta przy obfitym jedzeniu jesteśmy niedożywieni-Paradoks?
Nawet przy prawidłowej diecie są czynniki wpływające na zwiększenie zapotrzebowania na witaminy i minerały
Palenie tytoniu 1 papieros zabija 30 mg wit, C Nadmierne picie kawy , herbaty i alkoholu Zażywanie lekarstw ,choroby Stresująca praca i nadmierna nerwowość np. średnia długość życia 75 lat , średnia długość życia lekarza 57 lat Wiek powyżej 65 lat ( gorsza o 40% przyswajalność) Średni lub intensywny wysiłek fizyczny Wiek niemowlęta , młodzież i kobiety ciężarne oraz karmiące Zanieczyszczenie środowiska Jedzenie w barach i fast foodach Transport i przechowywanie żywności Mycie i gotowanie
Ideałem byłoby jedzenie kilka kilogramów mieszanki z 15-20 roślin, produktów zbożowych i białkowych. W praktyce niemożliwe, skąd dostęp do czystych ekologicznie plantacji?
Kompromisem są dietetyczne środki spożywcze , uzupełniacze żywności naturalnego pochodzenia. Witaminy i minerały to nie antybiotyk, który bierzesz przez tydzień jak jesteś chory ,a potem przestajesz. Jeśli chcesz cieszyć się zdrowiem i kondycją przyjmujesz je stale.
Jeżeli Twoje życie jest dla Ciebie ważne zadbaj o swój organizm dostarczając mu potrzebnych składników produkowanych przez najlepsze , sprawdzone firmy.
Niewiele firm produkuje naturalne , nie syntetyczne suplementy. Należy sprawdzić czy dana firma ma własne plantacje, gdzie się znajdują i w jaki sposób prowadzone są uprawy. Musisz wiedzieć, że firmy które produkują suplementy z roślin pochodzących z obcych plantacji nie mają kontroli nad procesem uprawy i produkcji.
Należy poznać historię firmy, tradycje ,zaplecze badawcze, system kontroli ,wielkość produkcji rynek odbiorców. Często mówimy ,że zdrowie jest najważniejsze, a tak naprawdę niewiele dla niego robimy.
Dobre suplementy to najtańsze najlepsze ubezpieczenie na życie i najtańsze leczenie, bo zapobiega chorobom.
Jeżeli Twój lekarz uważa, że przyjmowanie naturalnych witamin i minerałów jest Ci niepotrzebne , bo znajdziesz je w pożywieniu, jak najszybciej zmień lekarza !
Im szybciej to zrobisz, tym dłużej i w lepszej kondycji będziesz żył.
Czego z całego serca wszystkim życzę !
J. Inglot
Opracowano na podstawie:
1. Prezentacja Nutralite. Sarna Rose
2. Joela Wollesa „ Niezywi lekarze nie kłamią”
3. E.Dąbrowska „Ciało i ducha leczyć żywieniem”
4. E.Mindell „Żywność jako lekarstwo”
5. E. Mindell „ Nieznane sposoby leczenia”